نان چه قصد خرید اسانسور در اصفهان را دارید می توانید با کارشناسان شرکت ارین برج هخامنش تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

– انواع آسانسور
– آسانسور مسافري براي ساختمان مسکوني(داراي موتور 180استارت در ساعت و دربهاي با استحکام متوسط)
– آسانسور مسافري تجاري (داراي موتور 240 استارت در ساعت و دربهاي بسيار با استحکام)
– آسانسور بيمارستاني تخت بر (سرعت کم، معمولا 21 نفره)
– آسانسور ماشين بر به ابعاد 5*3 متر با محرک جک هيدروليک يا کششي
– آسانسور هوم ليفت اين آسانسور معمولا در داخل آپارتمان براي دو طبقه يا بيشتر کاربرد دارد. محرک آنها هيدروليک و يا دنده پيچي يا کششي ميباشد. سرعت آنها 2/. متر بر ثانيه و اکثراّ شيشه اي هستند. اين آسانسور ها احتياج به چاله زیر(PD) ندارند.
– آسانسور غذابر کتاب بر – اين آسانسور ها در ابعاد کوچک با درب طبقه از نوع گيوتيني ميباشند ارتفاع کابين 5/1 متر يا کمتر و در کتابخانه ها و يا رستورانها براي فرستادن غذا از آشپزخانه به طبقات کاربرد دارند.
– آسانسور پانوراميک يا شيشه اي که در نماي ساختمان ها نصب ميگردند.
6- انواع کنترل:
– کنترل گروهي: اگر آسانسور هاي همجوار موجود باشد مي توان آنها را به يکديگر مرتبط ساخت به گونه ايکه در صورت فرمان احضار طبقه آسانسور نزديکتر به آن طبقه راه بيفتد و سرويس لازم را بدهد.به اين روش ، کنترل دوبلکس(دوتایی) يا تري پلکس (سه تایی)يا کوادراپلکس (چهارتایی)گفته مي شود.
– کنترل سمت سرويس دهي: در ساختمان هاي مسکوني معمولا مسافرين از همکف به طبقه خود رفته و يا از طبقه خود به همکف مي روند. يعني مسافري که از يک طبقه به طبقه بالاتر برود بسيار کم است. در اين صورت تابلو کنترل به گونه اي برنامه ريزي مي شودکه در هنگام رفتن آسانسور به بالا از طبقات مياني سوار نميکند و فقط در برگشت به پائين به احضار طبقات جواب ميدهد به اين نوع کنترل کلکتيو دان مي گويند.
– در ساختمانهاي تجاري و اداري طبقات مختلف با يکديگر سروکار دارند بنابراين روي واحد احضار طبقه دو شستي وجود دارد يکي براي بالا رفتن و يکي براي پائين رفتن که بايستي مطابق جهت مورد نياز فشره شود. به اين نوع کنترل کلکتيو سلکتيو گفته مي شود.
– انواع ديگري نيز وجود دارد که متداول نيست.
7- وروديهاي آسانسور:
عموما تمام وروديهاي آسانسور در يک طرف ميباشد اما در بعضي موارد بر حسب معماري خاص ساختمان ممکن است در بعضي طبقات ورودي آسانسور در جهت مقابل ورودي اول يا مجاور آن باشد.مثلا در پارکينگ بايد از ضلع جنوب وارد کابين آسانسور شويم و در طبقات بالا از ضلع شمال وارد آن شويم در اين صورت کابين بايد دو درب باشد. در هوم ليفت ها گاهي سه درب براي کابين در نظر گرفته ميشود.
8- موقعيت موتورخانه آسانسور:
معمولا موتورخانه آسانسور (محل استقرارمحرک و تابلو کنترل) در بالاترين نقطه و روي چاهک آسانسور قراردارد. اما ميتوان آنرا در پائين ترين نقطه در کنار چاهک نيز قرارداد.آسانسور بدون موتورخانه نيز قابل اجرا است که موتور محرک و تابلو در بالاو داخل چاه آسانسور روي شاسي خاص خود مستقر گرديده اند. (در اين صورت در ساخت اتاق موتورخانه صرفه جويي ميشوداما دشواريهايي از نظر سرويس و تعميرات موتور و تابلو پيش روي سرويسکار خواهد بود). موتورخانه آسانسور هاي هيدروليک شامل مخزن روغن و موتورپمپ و تابلو کنترل عموما در کنار چاه آسانسور در طبقات پائيني قراردارند
9- تجهيزات جانبي:
وسايل و امکانات جانبي آسانسور به شرح زير در صورت تمايل و درخواست مشتري قابل نصب مي باشد:
1- نجات اضطراري: با داشتن اين دستگاه در صورت قطع برق در حين کار، آسانسور با استفاده از باطري هاي قابل شارژ به نزديک ترين طبقه رفته و دربهاي آن باز ميشوند به اين طريق از گرفتار شدن مسافر در آسانسور پيشگيري ميگردد.به اين سيستم بلاک آوت نيز گفته ميشود.
2- تلفن: يک خط تلفن مي تواند در کابين آسانسور براي مواقع اضطراري پيش بيني گردد.
3- مونيتور: مونيتور رنگي براي آگهي هاي تبليغاتي در ساختمانهاي تجاري قابل نصب است.
4- سخن گو و موزيک: سخن گو علاوه بر اعلام شماره طبقات در هر طبقه امکان پخش هر پيام ديگري در طبقات را دارد- سيستم هاي پيشرفته پخش موزيک نيز رايج ميباشد.
5- پيغام خرابي: بعضي کنترلر ها امکانات ارسال پيام کوتاه روي تلفن همراه در هنگام بروز خرابي رادارا مي باشند.
6- سرويس آتش نشان: در صورت بروز آتش سيستم احضار طبقات از مدار خارج و آسانسور به طبقه از پيش تعيين شده مي رود و در اختيار آتش نشان قرار ميگيرد.
7- سنسور بار اضافی(اورلود): سنسور های اورلود زیر کابین و یا در منطقه سر بکسل بند نصب شده و در صورت اضافه سوار شدن مسافر یا بار سنگین تر از حد مجاز فرمان عدم حرکت به تابلو ارسال نموده و بوق مخصوص به همراه چشمک زن ها فعال میگردند.
8- فول لود: درصورت داشتن فول لود در زمانیکه ظرفیت آسانسور تکمیل است و امکان سوار کردن مسافر دیگری وجود ندارد آسانسور به فرمان احضار طبقه جواب نمیدهد تا وقتیکه مسافری از کابین پیاده شود وامکان سوار شدن مسافر برقرارشود.به این ترتیب از توقفات اضافی جلوگیری میشود.
9- فتوسل پرده ای: فتوسل یا چشم الکترونیک گیرنده و فرستنده مادون قرمز است که در مسیر ورودی درب کابین نصب میشود. و در صورت وجود شیء در بین فرستنده و گیرنده درب کابین بسته نمیشود. این چشم الکترونیکی میتواند تک خطی و مثلاٌ در فاصله 80سانتی از پائین در نصب شده باشد. و لی نوع پرده ای تعداد زیادی گیرنده و فرستنده روی یک نوار بسته شده و سرتاسر ورودی را پوشش میدهد.
10- نصب و راه اندازي
قبل ا ز نصب آسانسور لازم است آهن کشي اجرا گردد. آهن کشي استراکچر نگهدارنده ريل هاي کابين و وزنه مي باشد. آهن کشي تقريبا روزي يک طبقه قابل انجام است و هزينه آن به ازاي هر طبقه 500،000 تومان مي گردد.
پس از آهن کشي معمولا ريل گذاري و درب طبقات انجام مي شود که اين کار بسته به شرايط کاري به ازاي هر طبقه يک الي دو روز زمان مي برد. پس از اجراي ريل و درب کارهاي ساختماني تا تکميل ساختمان پيش مي رود سپس کارهاي باقيمانده نصب و راه اندازي آسانسور انجام ميگردد که بسته به شرايط کاري يک الي دو روز کاري براي هر طبقه زمان صرف ميشود.

1-10 نصب بدون آهن کشی
آسانبر داتیس مبتکر و اولین مجری نصب آسانسور بدون آهن کشی میباشد.دراین روش فقط سکوی نگهدارنده موتور و تیرهای بالاو پایین در اجرا میشوند و از یک آهن کشی سنگین که عموم شرکت های نصب کننده آسانسور از آن برای نگهداری سیستم آسانسور استفاده می کنند احتراز میشود .

11- هزينه ها:
هزينه کامل تجهيزات و نصب و راه اندازي شامل دو بخش ثابت و متغيير ميباشد.

12- استاندارد آسانسور
استاندارد معتبر اروپا در مورد آسانسور :
EN81-1 مقررات ایمنی در ساخت و نصب آسانسورهای الکتریکی. این استاندارد درکمیته فنی استاندارد ایران مورد تایید و پذیرفته شده و با کد استاندارد ملی شماره 6303 به عنوان استاندارد آسانسورهای الکتریکی ابلاغ گردیده است.
کد استاندارد های اروپائی و آمریکائی در مورد آسانسور
EN81-1 مقررات ایمنی در ساخت و نصب آسانسورهای الکتریکی
EN81-2 مقررات ایمنی در ساخت و نصب آسانسورهای هیدرولیکی
EN81-3 مقررات ایمنی در ساخت و نصب آسانسورهای غذابر و کتاب بر
EN81-4 رزرو
EN81-5 مشخصات ابعادی و چیدمان استاندارد آسانسور(ISO 4190/1,2)
EN81-6 مقررات اجرائی انتخاب و نصب آسانسوردر ساختمان
EN91-7 مشخصات آلات کنترل دستی ،نشانگرها و سایر متعلقات آسانسور(ISO 4190/5)
EN81-8 مشخصات چشمی های قلاب گیر برای تعلیق اجزای آسانسور
EN81-9 مشخصات ریل راهنما در آسانسور (ISO 7465)
EN81-10 تست و بازرسی آسانسورهای الکتریکی و هیدرولیکی
EN81-11 توصیه های لازم برای نوسازی یانصب آسانسوربرقی در ساختمانهای بدون آسانسور
EN81-12 توصیه های لازم برای نوسازی یانصب آسانسورهای هیدرولیک در ساختمانهای بدون آسانسور
EN81-13 مقررات اجرائی برای آسانسور های مقاوم در برابر دستکاری
A17.1 مقررات ایمنی برای ساخت و نصب و محاسبات آسانسور و پله – استاندارد ASME
EN115 مقررات ایمنی برای ساخت و نصب پله برقی و پیاده رو متحرک
ازسال 2000 میلادی دستورالعمل 95/16/EC در اروپا جایگزین استاندارد EN81 گردید که در برگیرنده استاندارد EN و نکاتی اضافه برآن دارد.

13- وسایل ایمنی در آسانسور
وسایل ایمنی اصلی آسانسور به شرح زیر می باشند:
1- قفل درب طبقه: درب طبقه جدا کننده راهرو ی ساختمان از چاه آسانسور میباشد. در واقع اگر درب طبقه بدون اینکه کابین آسانسور در پشت آن قرارداشته باشد باز شود فاجعه انگیز خواهد بود زیرا مسافر به خیال اینکه کابین آسانسور پشت درب می باشد به طرف آن حرکت کرده و به داخل چاه آسانسور سقوط مینماید. قفل درب طبقه دارای مکانیزمی می باشد که فقط در زمان حضور کابین باز میشود و به محض فرمان حرکت ابتدا درب طبقه قفل شده سپس کابین حرکت می نماید.
2- گاورنر : گاورنر ها در انواع مختلف ساخته می شوند یک نوع متداول آن نوع بادامکی است . وظیفه گاورنر این است که وقتی سرعت کابین از 15 درصد سرعت نامی آن تجاوز کند ابتدا یک سویچ الکتریکی را فعال میکند که موجب ترمز موتور می شود. اگرترمز عمل نکند و حرکت کابین همچنان با سرعت ادامه داشته باشد پس از رسیدن به 30 درصد افزایش گاورنر قفل میکند و اهرم پاراشوت کشیده شده و فکهای پاراشوت درجا کابین را به ریل راهنما قفل می نماید.
3- پاراشوت: این وسیله ترمز مکانیکی کابین است که به صورت جفت بالای کفشک های زیرین نصب میشود و از گاورنر فرمان میگیرد. گاورنر و پاراشوت توسط بازرسان آسانسور تست شده و تایید میگردند.
4- بافر ها: اگر کابین درهنگام حرکت به سمت پایین ترین توقف در سطح طبقه توقف نکند و به حرکت ادامه دهد پس از چند سانتیمتر به بافر برخورد کرده و متوقف میشود. این مورد برای قاب وزنه نیز صادق است بافر ها در کف چاله نصب میشوند. بافر ها در انواع فنری،لاستیکی و هیدرولیکی ساخته می شوند.
چهار قطعه فوق از نظر ایمنی آسانسور بسیار پر اهمیت می باشند و بهتر است همواره از مرغوبترین نوع موجود استفاده شود.

ابعاد مفید چاه آسانسور نسبت به ظرفیت
ظرفیت به نفر مقطع W x D ظرفیت W x D
4 140 × 130 14 190 × 190
5 140×140 15 200×190
6 150×140 16 200×200
7 160×150 17 210×200
8 160×160 18 210×205
9 170×160 19 210×210
10 170×170 20 220×210
11 180×170 21 220×220
12 180×180
13 190×180
پیش بینی های لازم برای چاه و چاله آسانسور:

معمولا سطح مفید کابین نمیتواند از 55 الی 65 درصد مساحت چاه بیشتر باشد
ابعاد گفته شده می تواند (عرض x عمق) یا( عمق x عرض) باشد. فضای اضافی برای آهن
کشی در نظر گرفته نشده است و دیوار چاه آسانسور باید بیرون چاه و روی طبقات اجرا شود.
بهتر است عدد بزرگتر در عرض قرارداده شود در این صورت می توان درب از نوع از وسط باز شو
(سانترال) نصب نمود.
در صورتیکه در هنگام طراحی ساختمان موارد زیر در نظر گرفته شود از کار و هزینه اضافی بعدی
پیشگیری خواهد شد:
1- بهتر است چاله آسانسور در محلی واقع شود که کف آن در اثر پیشروی شناژ، پله ای (دارای دو
سطح متفاوت) نشود.
2- بهتر است چاله (PIT) از منافذ طبقات عریض تر انتخاب شود تا بتوان اولین کلاف را پشت ستون
ها اجرا کرد.
3- کف چاله بایستی به عمق 30 سانتیمتر بتون ریزی بشود.از سطح این بتن تا کف تمام شده برای
آسانسور سرعت 1 متر در ثانیه 140 سانتیمتر و برای سرعت 6/1 متر 160 سانتیمتر و برای
سرعتهای بالاتر 180 سانتیمتر باشد.
4- درچهار گوشه کف چهار بیس پلیت 5/1 x 40 x 40 برای ستون های آهن کشی نصب شود.
5- در صورتیکه ساختمان دارای اسکلت بتن است در کنج پوتر ها دو پلیت عمود برهم به ابعاد
1x20x15 نصب شود(در سینه پوتر یا در کف) (عرض بیشتر به موازات لبه چاه).
6- در صورتیکه چاه آسانسور دارای دیوار برشی است بهتر است با شرکت آسانسوری مشورت
شود تا در صورتیکه براکت ریل روی آن دیوار قراردارد پلیت در محل مناسب جهت ریل و نگهدارنده
چهارچوب درب در نظر گرفته شود.
7- اگر آسانسور دارای موتورخانه میباشد در سقف این موتورخانه حد اقل دو قلاب هر یک به
ظرفیت 2 تن یکی در راستای وسط چاه (کمی به طرف منطقه قاب وزنه انحراف داده شود) و
یکی در مجاورت چاه (در نزدیکی درب ورودی موتورخانه) نصب گردد. این قلاب بهتر است از میل
گرد آجدار 18 به شکل یو درست شود به طوریکه دو سر یو افقی شده از هر طرف به طول 50
سانت داخل مش سقف بسته شود. در صورتیکه آسانسور بدون موتورخانه می باشد قلاب ها
در سقف چاه یکی در وسط چاه و یکی در بالای منطقه قاب وزنه نصب شود.

جدول عمق راهروی مقابل ورودیهای کابین

نوع ساختمانجای گذاری آسانسورعمق راهرو مقابل ورودیهای آسانسور
مسکونیتکیبرابر یا بزرگتر از عمق کابین
گروهی کنارهمبرابر 5/1 متر یا بزرگترین عمق کابین (عددبزرگتر)
گروهی روبروی هم1/2متر یا برابر مجموع عمق کابین ها(عددبزرگتر)
غیر مسکونیتکیبرابر 5/1 برابر عمق کابین یا بزرگتر
گروهی کنار هم4/2 متر یا 5/1 برابر بزرگترین عمق کابین(عدد بزرگ)
گروهی روبرومجموع بزرگترین عمق کابین های روبرو حداکثر5/4 متر
بیمارستانی و تخت برتکی5/1 برابر عمق کابین یا بزرگتر
گروهی کنارهم5/1 برابر بزرگترین عمق در گروه
گروهی روبروی همبرابر مجموع بزرگترین عمق کابین های روبرو یا بزرگتر

 

                          آماده سازي چاه و موتورخانه آسانسور جهت اخذ تأييديه استاندارد
علاوه بر تأمين تلرانس ها و فواصل مجاز و رعايت اصول ايمني مكانيكي و الكتريكي در نصب آسانسور موارد مشروحه زير بايستي توسط پيمانكاران ساختماني و تأسيساتي در نظر گرفته شود
 موتورخانه
1ارتفاع از كف تا سقف موتورخانه در كليه محل هاي تردد و كاركرد از جمله ارتفاع از كف سكوي موتورخانه تا سقف بايد حداقل 8/1 متر باشد .
2درب موتورخانه بايد حداقل 9/0 متر عرض و 8/1 متر ارتفاع داشته باشد و به طرف داخل باز نشود .
3موتورخانه بايد مجهز به دستگاهي جهت تهويه هوا باشد بطوريكه درجه هوا همواره بين 5+ و 40+ درجه سانتيگراد باشد .
4موتورخانه نبايد حاوي هر گونه وسايلي غير از تجهيزات آسانسور باشد ، مگر وسايل روشنايي و تهويه هواي موتورخانه و وسايل اطفاء حريق مخصوص آسانسور
5در صـورتيكه كف موتورخانه داراي اختلاف سطحي بيش از 5/0 متر باشد ، پيش بيني راه پله با نرده هاي محافظ ضروري مي باشد ، بطوريكه در موقع قرار گرفتن در محل زاويه اي بين 70 و 76 درجه با افق داشته باشد مگر اينكه بصورت ثابت بوده و ارتفاعشان از 5/1 متر كمتر باشد .
6 
7قلاب سقف موتورخانه به همراه پلاك ظرفيت آن براي بار 5/1 تني نصب و اجرا شود .
8موتورخانه آسانسور بايد داراي روشنايي مناسب باشد و تأمين آن به طريقه اي كه در فوق گفته شد صورت گيرد .
9در صورت وجود دريچه اي در زير سطح سقف چاه براي تهويه چاه يا براي ورود و خروج اضطراري از موتورخانه به روي سقف كابين و بالعكس ، بايد به ابعاد حداقل cm 50 *50 ، قفل دار بوده و از داخل چاه بدون كليد و به سمت داخل موتورخانه باز شود .
 چاه
10دور دربهاي طبقات بايد پس از نصب درب طبقه ديوار چيني شود ، بطوريكه كليه منافذ و سوراخها كه به چاله آسانسور راه دارد پوشانده شود .
11قبل از نصب درب طبقات لازم است جهت جلوگيري از هر گونه خطري حفاظ مناسب در جلوي درب طبقات نصب گردد .
12در صورتيكه ساختمان فاقد نگهبان ثابت در موتورخانه مي باشد ، بايد يك وسيله اعلام خطر در محلي مناسب نظير لابي ساختمان ، اطلاعات ، … نصب شود .
13اورهد و عمق چاله مطابق نقشه هاي ارائه شده توسط سازنده آسانسور تأمين شود .
14چاه آسانسور بايد داراي روشنايي مناسب و كافي باشد ،اولین چراغ باید در فاصله نیم متری از کف چاله و آخرین چراغ در فاصله نیم متری از سقف چاه نصب شود. فاصله بقیه چراغ ها می تواند تا 7 متر باشد. تامين روشنايي چاه بايد قبل از كليد اصلي قطع و وصل آسانسور باشد ، به گونه اي كه با قطع برق اصلي آسانسور روشنايي چاه همچنان باقي بماند .

 

 
علاوه بر تأمين تلرانس ها و فواصل مجاز و رعايت اصول ايمني مكانيكي و الكتريكي در نصب آسانسور موارد مشروحه زير بايستي توسط پيمانكاران ساختماني و تأسيساتي در نظر گرفته شود
  
15کابل برق آسانسور می تواند از داخل چاه آسانسور عبور نماید.
16كف چاله بايد همواره تميز و خشك باشد .
17هر گونه سوراخ اضافي در ديوار چاه آسانسور بايد پوشانده شود .
18در صورتيكه فاصله افقي بين ديواره سمت ورودي چاه و نزديكترين قسمتهاي كابين به آن ( نظير درگاه و يا چهارچوب ورودي يا درب كابين ) بيش از cm15 باشد ، اين فاصله بايد به كمك ديوار كشي يا ورق كشي يا گچ كاري پر شود .
19چوب و نايلون و مواد آتش زا نبايد در ديواره چاه وجود داشته باشد .
20در صورت عبور هر گونه تجهيزات اضافي از درون چاه آسانسور ، اين تجهيزات بايد به طريقي از فضاي چاه آسانسور تفكيك گردد .
21تأمين برق ورودي مطابق استاندارد و طبق مشخصات خواسته شده در محل مناسب

 

شرايط ايمني ساختمان جهت شروع وادامه كارنصبT-1-1
شرايط غير ايمناشكالات ممكنهعمليات ممنوع
پوشيده نبودن ورودي طبقاتخطر سقوط اشياء _ خطر سقوط افرادكليه عمليات نصب و راه اندازي
عمليات ساختماني و وجود گرد و غبار زيادصدمه ديدن اجزاي گردنده و اصطكاكي، قطعات كنتاكتور و غيرهراه اندازي
ريزش آب در چاه كليه عمليات نصب و راه اندازي
وجود آب در چالهخطر برق گرفتگي _ خطر زنگ زدن قطعات فلزيكار در كف چاله آسانسور _ شروع ريل گذاري
نداشتن ديواره يا پوشش ديوار كليه عمليات بجز نصب براكت
نوسان 10% يا 15% در ولتاژآسيب ديدن تابلو كنترل در شرايط خاصراه اندازي بدون داشتن سيستم ارت و وسايل ايمني كنترل فاز و ولتاژ
نوسان 20% يا بيشترآسیب دیدن بورد های تابلوراه اندازي

 

تعهدات كارفرما در اجراي عملياتي كه به عهده نصاب آسانسور نمي باشد
الف – قبل از شروع نصب

رديفكليه عمليات ساختماني چاه آسانسور ، ديواركشي ، فونداسيون كف ، پوشش ديوارها و اجراي كامل موتورخانه1قلاب با ظرفيت مناسب در سقف موتورخانه2اجراي دريچه اضطراري كف موتورخانه در موتورخانه هاي دوبلكس طبق مشخصات3تامين برق سه فازو تکفاز با قدرت درخواست شده در طول زمان نصب و بعد از آن و روشنایی موقت و دائم درچاه4تميزكاري و جمع آوري نخاله5تامين مصالح آهن كشي و ضد زنگ و اجراي آهن كشي و ضد زنگ بر حسب قراردادهاي فيمابين6تامين انبار مناسب و كافي در جوار چاه آسانسور قابل كنترل با درب و قفل و روشنايي لازم7تخليه بار و جابجايي و باربري تجهيزات و مواد و مصالح طبق خواسته نصاب8تامين و اجراي داربست داخل چاه آسانسور طبق مشخصات داده شده از طرف نصاب9تهيه و اجراي حفاظ جلوي طبقات قبل از نصب درب طبقات و يا ديوار چيني10اجراي توري بين آسانسورها در چاه هاي مشترك در صورت لزوم11تامين محلي براي رختكن و استفاده پرسنل نصاب12اجراي زه كشي و تخليه دائمي آب كف چاله در صورت لزوم13حفاظت كامل از مواد و مصالح و تجهيزات نصب شده و نصب نشده تا زمان تحويل گيري14هماهنگي و اجازه ورود و خروج پرسنل فني شركت آسانسوري در تمام دوره نصب و نگهداري15تعیین و اعلام خط گونیای درب طبقات برای نصب ریل و تراز کف طبقات برای نصب درها16تخريب ديوارها و هر گونه موانع ساختماني كه كار نصب را ناممكن و يا دشوار مي سازدو مرمت بعدی آنهابپس از نصب ريل و دربها و قبل از ادامه ساير عمليات17اجراي بتن ريزي كف موتورخانه با منافذ لازم طبق نقشه نهائي18اجراي روشنايي موتورخانه و پريز برق طبق مشخصات19تامين تابلوي برق ورودي مطابق استاندارد طبق مشخصات خواسته شده20اجراي روشنايي چاه آسانسور طبق مشخصات21تهويه موتورخانه22اجراي ديوار چيني دور دربها بعد از نصب دربهاي طبقات23اجراي دريچه فرار زير سكو با قفل طبق مشخصاتجدر پايان نصب و راه اندازي24تهيه و اجراي نردبان و نرده اطراف سكوي موتور و پله در صورت لزوم25تهيه و اجراي نردبان در چاله كف آسانسور در صورت لزوم26تهيه و اجراي زنگ خطر در لابي ساختمان با فرمان از داخل كابين27كليه سيم كشي و كانال برق براي وسايل اعلام خطر ، آتش نشاني ، مكالمه داخل28هر گونه سوراخكاري و اصلاح و مرمت ديوارها و كف29تهويه چاه آسانسور در صورت لزوم

آماده سازی چاه و موتورخانه آسانسور برای نصب بدون آهن کشی

1- در صورتیکه اسکلت سازه ساختمان فولادی است و در پیرامون هر منفذ چاه آسانسور تیرهایی قراردارد، هیچگونه پیش بینی دیگری در این مورد لازم نیست.
2- درصورتیکه سازه دارای اسکلت پوتر بتنی میباشد، لازم است در دو کنج جلوی هر منفذ(طرفی که درب آسانسور باید نصب شود) پلیت برای اتصال ستون نگهدارنده درها جاسازی میشود.
3- جهت نصب براکت های نگهدارنده ریل بعد از معلوم شدن نقشه مقطع افقی آسانسور ، پلیت هایی روی کف پوتر ها در محل مناسب (جمعا 4 عدد) نصب میشود.
4- برای استقرار موتور محرک در بالای چاه یک چهار پایه روی بام در بالای چاه آسانسور نصب میگردد. این چهارپایه 80 سانتیمتر از بام ارتفاع داشته و در بالای آن دال بتنی اجرا میشود. اتاق موتورخانه آسانسور در اطراف این چهارپایه به طور کامل اجرا میگردد. در حالتیکه آسانسور بدون موتورخانه مد نظر باشد، ارتفاع این چهارپایه 170 سانتیمتر خواهد بود و دیگر موتورخانه اجرا نمیگردد فقط یک دریچه دسترسی به موتور در یک ضلع چهار پایه باز می شود. در این حالت شاسی نگهدارنده موتور آسانسور در فاصله 70 سانتیمتر از بام در داخل این چهارپایه اجرا می شود.

حفاظت در مقابل آتش
در اغلب آتش سوزیهای ساختمانها ،آسانسور ها میتوانند نقش حیاتی در تخلیه ساختمان و نجات افراد داشته باشند . هنگام وقوع حریق در تمام یا قسمتی از ساختمان مشکلات تخلیه خصوصا برای سالمندان و بیماران پیش می آید. در ساختمانهای مدرن سیستم کنترل آتش نشان به سیستم کنترل آسانسور اضافه می شود. در کشورهای پیشرفته این امر برای ساختمانهای با ارتفاع 28 متر یا بلند تر الزامی است. با فعال شدن سیستم تشخیص دود یا آتش ، کابین به طبقه همکف هدایت شده و با در باز متوقف می شود و فقط با کنترل آتش نشان به کار ادامه میدهد.
اگر یکی از آسانسورها ضد آتش انتخاب شود شرایط زیر در آن رعایت میگردد:
– چاه آسانسور به عنوان یک کانال هوایی عمل میکند و لذا راهرو طبقات باید توسط درهای ضد آتش مجهز گردد تا از نفوذ آتش و دود به چاه آسانسور جلوگیری کند.
– درپائین ترین نقطه و یا در طبقه همکف داکت هوایی خاصی برای چاه آسانسور طراحی و ساخته میشود تا در مواقع آتش سوزی و نفوذ دود به چاه ، هوای تازه از داکت وارد شود.
– داکت فوق باید محفوظ باشد و حیوانات و انسان نتوانند از آن وارد چاه شوند.
– کابل تغذیه برق آسانسور باید مستقل باشدتا چنانچه در اثر آتش سوزی اتصالی برق منجر به قطع برق گردد سیستم برق آسانسور همچنان متصل و فعال بماند.
– وسائل اطفاء حریق در موتورخانه باید خاص خاموش کردن حریق ناشی از تجهیزات آسانسوری باشد.
– انبار کردن و یا گذاشتن هر نوع مواد قابل اشتعال یا غیر قابل اشتعال در چاه و موتورخانه یا چاله پایین ممنوع است.
– درصورتیکه دیواره چاه آسانسور از نظر مقاومت به آتش درجه بندی شده باشند، باید درهای لولایی همان درجه و درهای اتوماتیک حد اقل نصف آن درجه بندی را دارا باشند.
برق اضطراری
درصورتیکه برق اضطراری برای یک ساختمان ضروری تشخیص داده شودباید حد اقل یک آسانسور در آن ساختمان از برق اضطراری تغذیه شود و این خط باید بتواند هر یک از آسانسور های دیگر را به انتخاب تغذیه نماید. این سیستم باید به طور خودکار فعال شود.

اتصال زمین
اتصال زمین مناسبی طبق مقررات ملی بایستی در نظر گرفته شود.
برای کسب اطلاع بیشتر در مورد اتصال زمین به مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان و یا سایت آسانبر داتیس مراجعه فرمائید. در اینجا نحوه ایجاد یک نوع اتصال مناسب برای مشترکان با کنتور 25 آمپر 3 فاز بیان میشود:
یک لوله گالوانیزه یک اینچ(لوله آب) در زمین به صورت قائم دفن شود. حد اقل 2 متر از لوله باید در زمین بکر باشد.لوله باید یکپارچه و سالم باشدو درزمان نصب هیچگونه خراشیدگی و زنگ زدگی و قری نداشته باشد. ابتدا حد اقل 2 متر زمین گود شود و لوله را در وسط آن قرار داده چاه را با پنج لایه پودر زغال و 5 لایه نمک سنگ خرد شده و سرند شده به تناوب پر کنیدو آن را بکوبید. ضخامت هر لایه 15 سانتیمتر . بعد از آن چاه را با خاک سرند شده به صورت لایه لایه پرکنید.و هر لایه را بکوبید.سر لوله باید حد اقل 20سانتیمتر از زمین بیرون باشدو دور آن چاهکی به ابعاد 30*30*30سانت با آجر درست شود. این چاهک باید همواره خالی باشدو درب داشته باشدو گاهی درآن آب ریخته شودتا از لوله به پائین نفوذ کند و زمین را مرطوب نگهدارد.
سیم هادی ارت را با بست غیر آلومینیومی محکم به لوله متصل نمایید

قسمت اول جزوه جامع آموزشی آسانسور